Direktlänk till inlägg 10 september 2008

Organdonor

Av lusa - 10 september 2008 20:16

Lenge nå har jeg tenkt over å bli organdonor, og bestemte meg her sist måned om at kanskje jeg skal bli det. Hvis man dør av hodeskade kan man donere bort: Lever, Nyrer, hjerte, lunger og bukspyttkjertelen. Jeg er jo død, så jeg trenger dem ikke, og hvor fint er det ikke å hjelpe mange mennesker, etter ens død?

I nærheten , ikke så langt herfra, døde en gutt på seks år, brått i sommer. Han donerte bort noen organer og reddet to norske og ett svenskt barn.

Men jeg, derimot, som er under atten år må ha tillatelse fra begge foreldre. Mamma støtter meg og mener at det er opp til meg, og mener det er bra. Faren min nekter meg dette, fordi han synes det er galt.

Jeg synes det er galt å nekte en datter å være organdonor. Jeg er snart 16 år, jeg er i stand til å ta egne avgjørelser. Men i følge far, er jeg ikke det, og hans mening stopper alt dette.

Siden han ikke er her, og jeg har sett ham kun to ganger på tre år, synes jeg det er urettferdig, og jeg synes ikke han skal ha noe å si på dette! Når man ikke kontakter barna, hvordan kan han da NEKTE den ungen å gjøre en god gjerning? SOM jeg har vurdert og diskutert med mor.  Når han ikke vil ha noe med meg å gjøre når jeg lever, hva skal han da med organene mine da jeg er død!?

Jeg er kjempefrustrert over dette, for hver gang noe lignende skjer, drar han fram noen bibelvers, som er tatt ut av sammenheng, og blir vrengt til hans egen mening og ønske.

Det er det styggeste en far kan nekte sitt barn, etter min mening.


Hva er kirkens syn på donasjon?

Den norske kirke er positiv til organdonasjon. Det gjelder også de aller fleste kristne kirkesamfunn, inkludert den katolske kirke.

Det finnes imidlertid andre religiøse grupper som har en kritisk/negativ holdning.


(http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&task=view&Itemid=99999999&id=1730)

 
 
xlinx

xlinx

11 september 2008 09:08

Dette er vel noe vi alle burde ha tatt stilling til. Det er jo mange som trenger organer. jeg har ikke tenkt noe særlig på det selv, men jeg burde kanskje det?

http://xlinx.bloggagratis.se

 
Snille mor

Snille mor

11 september 2008 11:22

Bare stå på, det er en fin tanke du har her. Forhåpentligvis skjer det aldri at du blir utsatt for noe slik at dine organer BLIR tilgjengelige, og om to år får du skrevet under selv:)
Det ordner seg nok!!

http://sissi-mor.bloggagratis.se

 
Charlotte

Charlotte

11 september 2008 11:44

När jag läser detta inlägg och din stora vilja att få lov att ställa upp som donator och att mamma din givit sitt medgivande så tycker jag det är ok. Jag blir bara så upprörd över far din, varför kan han inte vara lite positiv, varför alltid sätta sig emot er. Nej, han har fel. Detta är verkligen ingen nyck från din sida utan väl genomtänkt. Stå på dig! Utan att svartmåla din far så undrar jag varför han har något att säga till om när han uppenbart inte ens besöker er mer än de två gånger du nämner och det på 3 år. Gumman, du är en så fin tjej, mamma din kan vara stolt över dig och det borde din far också vara. Det är inte många 15-åringar som skulle resonera som du gör. Att far din tolkar Bibeln efter sitt tycke för att utöva makt! Jag ryser. Man kan tro men för den sakens skull ska man inte använda Bibeln för att få övertag över sina barn. Glöm aldrig att du är en härlig, duktig, genomklok tjej! Jag är stolt över dig i alla fall "som nästan släkt" i Sverige.

http://charlottas.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Sissi

11 september 2008 12:07

Jeg har gitt deg en utmerkelse, og du finner den i bloggen min...
Gratulerer!! Du får den for dette innlegget ditt.

 
Christa

Christa

11 september 2008 12:22

Det är verkligen fint att du tänker på andra människor. En far som inte träffar sina barn mer och som inte visar intresse annars ska inte bestämma detta tycker jag.
När du är 18 gör du ju iallafall som du vill.
Det vore smartare av honom att stötta din vilja om han vill ha en bra kontakt.
Jag tycker du tänker sunt.
Lycka till
Christa

Hittade in här via din mor.

http://hissen.blogg.se

 
Ingen bild

Lusa

11 september 2008 16:36

Takk for alle kommentarene ! :-)
Jeg synes dette er noe en far egentlig ikke burde kunne nekte meg, men sånn er det. Blir atten om ikke så lenge da.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av lusa - 6 mars 2010 00:15

Ego. Big Ego....       

Av lusa - 3 mars 2010 21:39

Den filmen SKAL jeg se, NOTE TO SELF.      We're back on track - VIEW NOOOOW!! www.last.fm/user/luzifer-a tror det er adressen.  det er musikken jeg hører på, skal jeg tro. Ikke all musikken blir "lagt inn", men håper det meste er med ...

Av lusa - 3 mars 2010 21:29

Nooo Nooo, Nooo broken hearted girl ...Beyonce. Har akkurat vært og trena med ei venninne, J, og vi trena bare i en time. Mandag: Mage, rumpe, lår. Tirsdag: Zumba (eller hva det er. Dansing med hofter og vekter) Onsdag: Selvtrening / Egentren...

Av lusa - 7 februari 2010 14:40

Corby Yellow heter min nye touch telefon.. Min forige klikka helt, det gikk ikke an å trykke på "OK" knappen, hva skulle jeg gjøre da? Først bruke min gamle, men SÅ bestille meg ny til 1 NOK. haha, ja, billige saker.  If we ever meet again - Timbal...

Av lusa - 7 februari 2010 14:37

Torsdag reiser jeg til Kina! Pakker i skrivende stund, og det går ikke bra. Det er så kaldt der, hva skal jeg ha med, da!? ...

Ovido - Quiz & Flashcards