Alla inlägg den 10 september 2008

Av lusa - 10 september 2008 20:16

Lenge nå har jeg tenkt over å bli organdonor, og bestemte meg her sist måned om at kanskje jeg skal bli det. Hvis man dør av hodeskade kan man donere bort: Lever, Nyrer, hjerte, lunger og bukspyttkjertelen. Jeg er jo død, så jeg trenger dem ikke, og hvor fint er det ikke å hjelpe mange mennesker, etter ens død?

I nærheten , ikke så langt herfra, døde en gutt på seks år, brått i sommer. Han donerte bort noen organer og reddet to norske og ett svenskt barn.

Men jeg, derimot, som er under atten år må ha tillatelse fra begge foreldre. Mamma støtter meg og mener at det er opp til meg, og mener det er bra. Faren min nekter meg dette, fordi han synes det er galt.

Jeg synes det er galt å nekte en datter å være organdonor. Jeg er snart 16 år, jeg er i stand til å ta egne avgjørelser. Men i følge far, er jeg ikke det, og hans mening stopper alt dette.

Siden han ikke er her, og jeg har sett ham kun to ganger på tre år, synes jeg det er urettferdig, og jeg synes ikke han skal ha noe å si på dette! Når man ikke kontakter barna, hvordan kan han da NEKTE den ungen å gjøre en god gjerning? SOM jeg har vurdert og diskutert med mor.  Når han ikke vil ha noe med meg å gjøre når jeg lever, hva skal han da med organene mine da jeg er død!?

Jeg er kjempefrustrert over dette, for hver gang noe lignende skjer, drar han fram noen bibelvers, som er tatt ut av sammenheng, og blir vrengt til hans egen mening og ønske.

Det er det styggeste en far kan nekte sitt barn, etter min mening.


Hva er kirkens syn på donasjon?

Den norske kirke er positiv til organdonasjon. Det gjelder også de aller fleste kristne kirkesamfunn, inkludert den katolske kirke.

Det finnes imidlertid andre religiøse grupper som har en kritisk/negativ holdning.


(http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&task=view&Itemid=99999999&id=1730)

Sol

Av lusa - 10 september 2008 16:19

Nå har jeg ca hundre sider igjen av Beatles, øving til prøve, og spansk igjen i lekse i dag. Er egentlig ikke humør til å gjøre noe i dag, jeg er så irritert og sur, men jeg får vel bare gjøre dem likevel.

I morgen skal vi ta bilde på skolen, det ble utsatt fra mandag til torsdag.

I morgen skal jentene og jeg på en kafe og drikke smoothie og noen skal bestille tapas. Det blir koselig, :-)

Nå må jeg nesten gjøre lekser, hvis jeg skal få NOE ut av dagen.

Ovido - Quiz & Flashcards